Content marketing i SEO: duet idealny. Jak pozycjonować sklep internetowy?

Content marketing bazuje na tworzeniu wartościowych i przydatnych dla odbiorców treści. Jego głównym celem jest budowanie eksperckiego wizerunku marki. Chociaż należy do strategii promocyjnych, wpływa na skuteczność działań SEO, stając się źródłem wartościowego ruchu dla sklepów internetowych. Dlaczego?

Podpowiedzi od Google

Kiedy w 2011 roku Google wprowadziło swój flagowy algorytm nazwany Pandą, jasne stało się, że dotychczasowe praktyki SEO przestaną przynosić efekty. Panda ograniczyła widoczność stron bezwartościowych, zawierających treści skopiowane z innych miejsc i przeładowanych reklamami. Usunięciem w niebyt, czyli na najdalsze strony wyników wyszukiwania, karała też te witryny, które pozycjonowano, korzystając ze spamerskich sposobów pozyskiwania linków. Kolejny algorytm, Pingwin, powstał po to, aby jeszcze mocniej ograniczyć sztuczne linkowania i spam. Informując o nowych algorytmach, Google wyraźnie wskazuje, jak powinny wyglądać działania SEO:

  • powinny promować wartościowe treści;
  • opierać się na naturalnym linkowaniu ze stron wysokiej jakości;
  • wykorzystywać różnorodne, naturalne rozłożenie słów kluczowych w tekście.
W tym punkcie SEO spotyka się z content marketingiem. 

Dobrodziejstwa długiego ogona

Elementem, który najmocniej wiąże pozycjonowanie z marketingiem treści, jest długi ogon. Specjalistycznych, przydatnych dla użytkownika tekstów nie trzeba optymalizować pod kątem słów kluczowych. Jeśli temat zostanie wyczerpany, pożądane przez Google frazy rozłożą się w tekście w sposób naturalny. Na znaczeniu zyskują zwłaszcza frazy z długiego ogona, którymi posługują się internauci, wprowadzając do wyszukiwarki konkretne, szczegółowe zapytania. Najpopularniejsze słowa kluczowe zarezerwowane są zwykle dla gigantów danych branż. Małe i średnie sklepy internetowe użytkownicy odnajdują poprzez frazy składające się z więcej niż dwóch słów. Czego szukają? Najczęściej opinii o konkretnym produkcie i porad wszelkiego rodzaju. Im więcej treści tego typu pojawi się w e-sklepie, tym więcej osób znajdzie go w Google, wpisawszy określone zapytanie. Aby jednak pozycjonowanie szerokie przyniosło efekty, teksty muszą być długie, wyczerpujące i różnorodne – tylko wtedy mamy gwarancję, że w treści zawarta zostanie odpowiednia liczba kluczowych fraz.

Pozyskiwanie czytelników to pozyskiwanie klientów

Google ceni przydatne treści. Jeśli teksty dokładnie odpowiadają na zapytania (i potrzeby) użytkowników, strona, na której się znajdują, uzyskuje lepsze wyniki wyszukiwania – ponieważ daje im dokładnie to, czego potrzebują. Zalety dobrego contentu nie kończą się jednak na pozyskaniu bezpośredniego ruchu w e-sklepie. Przedsiębiorca, który publikuje specjalistyczne materiały, w oczach czytelników staje się ekspertem danej dziedziny, a zaufanie do jego firmy wzrasta. Silna marka procentuje następnie lepszą sprzedażą.

Wartościowe linki

Pomocne teksty się nie starzeją. Nie bez powodu określa się je mianem evergreen content, czyli treści wiecznie żywej, która nawet po kilku latach zachowuje aktualność. Należą do nich przede wszystkim poradniki (z wyjątkiem poradników dotyczących nowych technologii – te akurat starzeją się w okamgnieniu). Instrukcja wiązania krawata, mieszania betonu czy doboru biżuterii do sukni ślubnej jest aktualna dzisiaj i aktualna będzie za lat pięć. Pomocnymi treściami chętnie się dzielimy. Rozsyłamy je sobie w social mediach, udostępniamy, komentujemy. Specjalistyczne teksty często pojawiają się też w branżowych serwisach i na tematycznych forach internetowych. Wszystkie te miejsca są źródłami wartościowych linków. Jeśli znajdą się wśród nich odnośniki do naszej witryny, e-sklep automatycznie zanotuje więcej wejść i lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Połączenie content marketingu i SEO przyniesie efekt.

Źródło zdjęć: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.