Masz dobry towar, konkurencyjne ceny i sprawną obsługę klienta, a kupujący wystawiają Ci pozytywne recenzje. Starasz się. I mimo wysiłków statystyki wejść do Twojego sklepu internetowego raczej nie zwalają z nóg. Nowych klientów nie przybywa, dotychczasowi nie wracają. Jaki błąd popełniasz?Nie dajesz się zauważyć.
Komu? Wyszukiwarkom. Droga klienta do Twojego e-commerce prowadzi przez wyszukiwarki, a właściwie przez jedną – Google. Biznes internetowy nie jest biznesem lokalnym. W internecie nie wystarczy cena i jakość, do zakupu nie przekona też uśmiech pani zza lady. Ten sam produkt, w podobnej cenie, oferuje 10 innych sklepów. Aby zdobyć klienta, musisz zwrócić na siebie uwagę.
1. Sprawdź pozycję w rankingu
Do monitorowania pozycji w wynikach wyszukiwania służy darmowe narzędzie: Google Search Console. Warto je zainstalować – pozwala sprawdzić, czy na Twoją witrynę nie został nałożony filtr. Wskazuje też błędy, jakie popełniłeś, oraz rozwiązania, które powinieneś wdrożyć, aby znaleźć się wyżej w rankingu.
2. Znajdź słowa kluczowe
Słowa (lub frazy) kluczowe są wyrażeniami, za pomocą których użytkownicy wyszukują konkretne informacje. Na poprawnym zdefiniowaniu słów kluczowych opiera się pozycjonowanie witryn sklepowych oraz wszystkie działania content marketingowe. Szukane frazy ustalić możesz „analogowo” poprzez spisanie swoich produktów i usług, na przykład: laptop lenovo, lenovo ideapad 100, lenovo yoga. Pomocne bywa również samo Google. Pod wynikami wyszukiwania wyświetla inne sugerowane wyrażenia, a podczas wpisywania określonej frazy w pasek wyszukiwarki podpowiada, jakich innych słów kluczowych użyli internauci. Do ustalania fraz kluczowych służą też internetowe narzędzia, na przykład KeywordTool.
Ustalenie słów kluczowych jest początkiem drogi do zauważenia przez Google. Jednak które z fraz wybrać do pozycjonowania? Pozycjonowanie na najpopularniejsze wyrażenia bywa czasochłonne i rzadko przynosi efekty, bo pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania zajmują zwykle potentaci danej branży. Mniejsze biznesy wykorzystują pozycjonowanie szerokie, które opiera się na długim ogonie (long tail) – frazach kluczowych złożonych z więcej niż dwóch słów. Użytkownik, wpisując do wyszukiwarki takie frazy, ma już sprecyzowane oczekiwania. Szuka więc konkretnych informacji, na przykład „laptop lenovo z51 70 cena”, bo właściwie jest już zdecydowany na zakup. Słowa z długiego ogona cechują się lepszą konwersją i przynoszą większe zyski.
3. Stwórz opisy kategorii i podkategorii
Opisy kategorii w sklepach internetowych mogą przyciągać klientów. Największe znaczenie mają jednak w procesie pozycjonowania, ponieważ składają się z dużej liczby słów kluczowych. Tylko unikalne opisy zwiększają widoczność sklepu w wyszukiwarkach. Nie można więc kopiować ich z jednej kategorii do drugiej (lub, co gorsza!, z innych stron), wprowadzając drobne zmiany, czy opierać jedynie na liście oferowanych produktów. Skonstruowanie odpowiedniego opisu bywa trudne, bo zadowolić trzeba i potencjalnych klientów i roboty Google. Zmieścić w nim należy jak najwięcej słów kluczowych, ale tak, aby całość brzmiała naturalnie – powinien liczyć przynajmniej kilka zdań (5–10), zbiorczo przedstawiających najważniejsze produkty i korzyści, jakie przynoszą ich użytkownikom.
4. Popraw opisy produktów
Opisy produktów pojawiają się zazwyczaj w każdym sklepie internetowym. Twój sklep wyróżniać powinny opisy unikalne, stworzone i dostosowanie specjalnie do Twoich towarów. W przeciwieństwie jednak do opisów kategorii służą nie tylko pozycjonowaniu witryny, ale głównie w celach sprzedażowych. Podstawą dobrego przedstawienia produktu są trzy elementy: jego najważniejsze cechy i zalety oraz korzyści, jakie przynosi.
5. Załóż firmowy blog
Prowadzenie firmowych blogów stało się najważniejszą częścią strategii content marketingowych. Cykliczne posty zwiększają widoczność sklepu w wyszukiwarkach, bo ich tematy opierają się na słowach kluczowych z długiego ogona. Pisząc o wyborze laptopa, zaletach danego modelu czy nowościach na rynku, w sposób naturalny używasz konkretnych fraz. Publikowanie wartościowych artykułów wpływa też na wizerunek Twojej marki – podejmując specjalistyczne zagadnienia, w oczach klientów stajesz się ekspertem swojej dziedziny.
6. Zwiększ usability strony
Sklep widoczny w sieci jest sklepem wygodnym dla użytkownika. Jego struktura powinna być przemyślana i intuicyjna – jeśli znalezienie produktu albo kategorii sprawi klientowi problem, z potencjalnego stanie się klientem niedoszłym. Niuansów, o których należy pamiętać, projektując stronę sklepu internetowego, wymienić można mnóstwo. Wśród najważniejszych trzeba jednak wskazać: logiczny podział katalogu produktów, umieszczenie informacji o dostawie w widocznym miejscu i poprawną konstrukcję koszyka (informacja o wartości produktów, jakie do niego wrzucono, powinna wyświetlać się nieustannie).
7. Linkuj wewnętrznie
Powiąż ze sobą poszczególne kategorie produktów, a w treściach publikowanych na blogu zamieszczaj odnośniki do konkretnych produktów (rób to jednak subtelnie, aby nie zrazić czytelnika nachalną reklamą). Wykorzystuj szczegółowe teksty zakotwiczenia (anchory) – odbiorca tekstu powinien wiedzieć, co znajduje się pod linkiem, w który ma kliknąć. Zadbaj również o to, aby kluczowe linki wewnętrzne znalazły się w górnej części kodu strony – Googlebot analizuje strukturę kodu właśnie od góry.
8. Linkuj zewnętrznie
Ruch na stronie, który poprawia jej widoczność w wynikach wyszukiwania, pochodzi również z linkowania zewnętrznego. Umieszczenie linku do Twojego sklepu na innej stronie internetowej staje się sygnałem dla Google, że sklep jest wart polecenia. Jak pozyskać wartościowe linki? Efekty przynosi przede wszystkim wykupienie artykułów sponsorowanych w popularnych serwisach, ale nadal sprawdza się marketing szeptany na forach (niebędący spamem!) i pozyskiwanie miejsca w zewnętrznych katalogach stron.
9. Bądź aktywny w social media
Źródłem linków zewnętrznych są także social media, a szczególnie Facebook, którego użytkownicy chętnie udostępniają sobie wartościowe treści. Prowadząc firmowego fanpage’a nie tylko promujesz swój biznes, ale i zwiększasz świadomość marki wśród konsumentów. Warto jednak wykorzystywać też inne serwisy – na YouTubie zamieszczać możesz wideoporadniki, a na Instagramie zdjęcia konkretnych produktów albo te dokumentujące działanie firmy „od kuchni”.
10. Mierz skuteczność swoich działań
Pozycjonowanie jest działaniem długofalowym, które przynosi efekty niekiedy dopiero po kilku miesiącach. Monitoruj jednak na bieżąco rezultaty swoich działaniach, aby w razie konieczności skorygować pewne obszary, na przykład dopracować słowa kluczowe. Możesz w tym celu wykorzystać darmowe narzędzia: wspomniane już Google Search Console oraz Google Analytics, które gromadzi szczegółowe statystyki dotyczące ruchu na Twojej stronie (między innymi informacje o tym, ile osób ją odwiedza, w jaki sposób na nią trafiają, ile czasu na niej spędzają czy w co klikają najczęściej).
Źródło zdjęć: pexels.com