Z problemem odkładania pewnych czynności na później zetknął się prawdopodobnie każdy. Nie ukrywajmy, zamiast pracować nad trudnym zadaniem, wolimy spędzać czas w inny, przyjemniejszy sposób. Co więcej, gdy zdecydujemy, że zostawimy sobie pracę na później, początkowo odczuwamy ulgę. Wydaje się nam, że zostało jeszcze dużo czasu. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy bardziej zmotywowani lub problem w końcu sam się rozwiąże. Jednak w konsekwencji nie możemy przestać myśleć o takiej sprawie i staje się ona dość poważnym problemem. Nawet pomimo starań, nie potrafimy skupić się na innych rzeczach, gdyż mamy świadomość, że zostaje nam coraz mniej czasu. Ogarnia nas strach, dlatego koniecznie musimy sobie uświadomić, że postępowanie w podobny sposób może okazać się wielką przeszkodą dla efektywności naszej pracy i skuteczności podejmowanych przez nas działań. Poniżej podpowiadamy, co zrobić, aby wygrać z problemem odkładania obowiązków na później. Zachęcamy do lektury.
- Pokonaj strach
To nie takie proste, jak może się wydawać. Jednak gdy zmienisz swoje podejście i zajmiesz się czymś od razu, to szybciej skończysz i pozostały czas przeznaczysz dla siebie. Takie rozumowanie może pomóc w sprawniejszym wykonywaniu obowiązków. Co więcej, nie możemy myśleć, że w magiczny sposób problem sam się rozwiąże lub ktoś wykona pracę za nas. Wystarczy odrobina wysiłku i samozaparcia. Faktycznie, nie możemy wykluczyć ryzyka popełnienia błędów, jednak każdą szansę starajmy się wykorzystać w stu procentach.
- Popraw swoją organizację pracy
Powinniśmy wyrobić w sobie kilka nawyków, które pomogą nam skoncentrować się na konkretnym zadaniu. Być może warto wcześniej ułożyć plan dnia, który będzie zawierał spis czynności do wykonania oraz ustalić odpowiednie priorytety dla każdej sprawy.
- Wyznacz dokładne terminy realizacji poszczególnych zadań
Przypisanie ram czasowych do każdej czynności to podstawa. W przeciwnym razie ciągle będziemy znajdować rzeczy ważniejsze, pilniejsze i w nieskończoność odkładać na później dane zadanie. Zbliżający się termin będzie nas mobilizował do realizacji. Jeśli weźmiemy większą odpowiedzialność za obowiązki do wykonania, być może większość z nich i tak będziemy wykonywać jeszcze przed zbliżającym się ostatecznym terminem.
- Pozbądź się przekonania, że coś Ci zajmie za dużo czasu
Zdarza się, że odwlekamy coś na później, bo zwyczajnie myślimy, że i tak się nie wyrobimy, a nie ma sensu, aby dane zadanie rozpocząć i pozostawić niedokończone. Jednak zawsze warto spróbować wykonać je do końca, być może początkowe nastawienie okaże się błędne, a sprawę uda się załatwić jeszcze szybciej, niż to zakładaliśmy.
- Nie bój się wyzwań!
Ten punkt w dużym stopniu wiąże się z poprzednimi. W sytuacji, gdy nie wiemy, jak coś zrobić, to często pojawia się wielka odpowiedzialność, która budzi w nas lęk. Wtedy ogarnia nas pewna blokada, która uniemożliwia zrobienie pierwszego najważniejszego kroku. Warto zatem podzielić zadanie na kilka mniejszych i rozwiązywać je konsekwentnie po kolei.
- Wyznacz sobie nagrody za realizację celów
Załóż sobie, że każdy większy, zrealizowany projekt będzie równał się pewnej nagrodzie. To dobra motywacja do systematycznej pracy. Tutaj także kluczową kwestią jest samozaparcie, ponieważ jeśli odłożysz działania i nie będziesz postępował według planu, nagrody nie otrzymasz.
- Uwierz w siebie!
Jedną z najważniejszych reguł jest wiara w siebie. Ona pomaga w osiągnięciu określonego celu. Nawet jeśli nie wszystko idzie zgodnie z planem, nie można wątpić we własne siły, bo to może doprowadzić do tego, że całkowicie zrezygnujemy z danego zadania. To prawdopodobnie najgorsza decyzja, jaką możemy podjąć.
Przetestuj każdy z powyższych pomysłów i zobacz, który działa u Ciebie najlepiej. Gdy już będziesz wiedział, jakie rozwiązanie wywołuje najlepsze efekty w Twoim przypadku, wprowadź je w swoje życie. To sprawi, że raz na zawsze pożegnasz się z niechcianym nawykiem odkładania obowiązków na później.
Źródło zdjęć: pexels.com